Chvála diskriminaci, chvála pravdomluvnosti!

Chvála diskriminaci, chvála pravdomluvnosti!

Je jasné, že titulek článku je provokační. Nepokouší se o nic jiného, než o návrat ke zdravému selskému rozumu. A to v dnešní poněkud bláznivé době, kdy ombudsmanka Šabatová navrhuje tolerovat padělané pasy a americký president Obama nemá jiné starosti než zrušit v Bílém domě „diskriminační“ rozdělení toalet na pánské a dámské a vymyslel pohlavně neurčité toalety ! Za to je i Nobelova cena málo.

Tak předně cizí slovo diskriminace neznamená ubližování, jak nám sugerují média, ale rozlišování. Já tak například při každé procházce v lese diskriminuji jedovaté houby, byť třeba taková muchomůrka červená se dětem opravdu líbí. Ale konec legrace. I na první pohled rozumný zákaz diskriminace dle pohlaví a věku v pracovních inzerátech je kontraproduktivní. Má-li nějaký zaměstnavatel důvod hledat mladou ženu, tak co bych se tam hlásil já? Co kdyby mě nakonec omylem vybrali a já skončil někde na přehlídkovém mole v plavkách? Většina přihlížejících by se tomu asi jen zasmála, ale někdo může mít slabší srdíčko. A pokud si nějaká firma přeje nějakého toho „dynamického, akčního a kreativního“ tak proč to neříct rovnou? To musím jako padesátník prožívat opakované a zbytečné frustrující neúspěchy, když mou přidanou hodnotou není dynamičnost mládí, ale zkušenost?

Zkusme si dát pro příklad tři nekorektní pracovní inzeráty a nabídky tří uchazeček.

1. Starosta menšího města : Hledám sekretářku pro svého nového zástupce. Základní zkušenost s administrativou a základy práce s PC vítány. Hlavně mi jde ale o to, nalézt v sekretářce osobu, která by toho mého zástupce jaksi srovnala. Ideálně dáma, která by mohla být jeho matkou nebo i babičkou, a kterou by on takto vnímal a respektoval. On ten můj nový zástupce je tak trochu rozevlátý ajťák s mastnýma vlasama a na úřad si zatím nezvykl. Jinak je to hodný kluk a odborník, za tři měsíce nám dal sám dohromady výpočetní systémy, za což jsme dříve platili nehorázné peníze externím dodavatelům. Ale celkově by k sobě potřeboval nějakou tu laskavou, ale pevnou mateřskou ruku.

2. Ředitel středně velké rodinné firmy hledá pomocnici – zástupkyni pro svoji asistentku. Jde o trochu administrativní práce a zvedání telefonu, když je moje asistentka na obědě. A také o drobný servis v gastronomii. Na rovinu řečeno, obchodujeme se stavebním materiálem, většina našich zákazníků jsou muži, a pokud jim přinese na jednání kávu hezká mladá holka v pouzdrové sukni, tak zkrátka mají tendenci podepisovat objednávky. Atraktivní vzhled a společenské vystupování podmínkou. Jinak slušnost v jednání zaručena, jsem konzervativní člověk a moje asistentka je navíc moje tchýně.

3. Majitel menší firmy specializované na dovoz vína z Jižní Ameriky hledá takovou nějakou holku pro všechno – něco mezi zástupkyní, ředitelkou a asistentkou. I se skladníky mám 14 zaměstnanců. Jsem zatím osamělý workoholik a většinu práce jsem dělal sám, ale s růstem firmy to již není dále možné. Znalost španělštiny podmínkou. Upozorňuji na to, že součástí práce jsou i služební cesty, cca 3 x za rok na 14 dní do Jižní Ameriky a pravidelně tak 5 dní do měsíce doma. Doufám, že spolu vytvoříme dobrou pracovní dvojici a možná i víc.

A nabídky ?

1. Vážený pane starosto, odpovídám na Váš inzerát. Je mi 65 let. Mám vystudovanou střední ekonomickou školu, pracovala jsem jako hospodářka v základní škole. Poté jsem byla v domácnosti s dětmi, poté jsem pracovala jako ekonomka ve vodárně, ale odešla jsem do předčasného důchodu, starala jsem se o manžela trpícího rakovinou. Myslím, že pro Vás budu přínosem. S obdobnými typy jako Váš zástupce mám sama zkušenost. Mám dva syny (36 a 39 let), jeden je strojař a druhý také ajťák. A představte si, toho staršího jsem před rokem vypakovala z mama hotelu a teď to dokonce vypadá i na vážnou známost.

2. Hlásím se na Váš inzerát. Je mi 25 let, mám hotelovou školu. Předloni jsem byla třetí na krajském kole Miss ČR. Naposledy jsem pracovala jako servírka v kavárně Grandhotelu. Do vašeho města jsem se přistěhovala nedávno, protože můj partner je parašutista a nedávno ho přeložili na nedalekou základnu.

3. Zaujal mě Váš inzerát. Je mi 32 let, vystudovala jsem FF UK obor španělština a angličtina. Po škole jsem pracovala na živnostenský list jako překladatelka a průvodkyně. Posledních 5 let jsem byla vedoucí oddělení nadnárodní potravinové firmy. Moje pracovní pozice byla nedávno zrušena v souvislosti s redislokací logistického centra do Polska. Pracovní cesty mi nevadí, protože jsem zatím single.

Každá z těchto zájemkyň by se mohla na příslušné pozici nalézt a být pro svého zaměstnavatele přínosem. Ale co by se stalo, kdyby v nějakém bezpohlavním inzerátu bez chuti a bez zápachu nebylo zřejmé o co jde a třeba na inzerát č. 2 se přihlásila zájemkyně č. 3 nebo na inzerát č.3 zájemkyně č.1? Kolik nepříjemných, ponižujících a lidsky trapných situací ke škodě všech zúčastněných si pravdomluvností ušetříme?

Ing.Zdeněk Hovorka